Rahalla ei korvata oppilaan ja opettajan välistä kohtaamista

Lapsia ja nuoria koskevat kysymykset puhuttavat. Koulukiusaamisen äärimmäisimmän muodon tekijä tuomittiin Päijät-Hämeessä ehdottomaan vankeuteen (ESS 12.4.) – ja keskustelupalstoilla vaaditaan rehtoria ja opettajia myös syytteisiin. Samaan aikaan onneksi Inkeri Sutela kirjoittaa (HS 13.4.) siitä, miten opettajien työtehtäviä ja kuormitusta on vähä vähältä lisätty, mistä seuraa pahimmillaan koko kouluyhteisöön heijastuvaa pahoinvointia.

Lapsilta ja nuorilta ei voida leikata, vaikka esimerkiksi Lahdessakin sivistystoimiala kohtaa tulevalla valtuustokaudella valtavat säästöpaineet. Henkilöstökulut ovat merkittävin menoerä, mutta laadusta ei voida tinkiä. Laadukkaan opetuksen takaavat hyvinvoivat opettajat. Laadunvalvojina toimivat päättäjät, joiden tehtävänä on mahdollistaa, että opettajien ammattikunta saa rauhassa keskittyä siihen, minkä se osaa ja mihin se on koulutettu: opettamiseen ja kasvattamiseen.

Laadukkaan opetuksen ja oppimisen lähtökohta on sopivan kokoinen opetusryhmä. Oppilaan tai opiskelijan on koettava, että hänellä on edellytyksiä oppia ja että hänen yksilölliset tarpeensa huomioidaan. Kun opettajalla on aikaa kohdata jokainen lapsi tai nuori yksilönä, oppiminen ja hyvinvointi mahdollistuvat.

Opettajan tehtävä on luoda oppilaan tai opiskelijan tulevaisuuden edellytykset. Yksikään maksuton oppikirja tai syrjäytymistä ehkäisevä toimi ei korvaa sitä, mitä välittävä opettaja lapselle tai nuorelle parhaimmillaan merkitsee. Taloutta hoitavien päättäjien on ymmärrettävä, että mikään rahasumma ei korvaa sitä, että lapsilla ja nuorilla on arjessaan riittävä määrä aikuisia, joilla on aikaa, mahdollisuus ja halu kuunnella.