Rokotettu opetushenkilöstö mahdollistaa oikeuden oppimiseen
Koko yhteiskunta on ymmärrettävästi kyllästynyt koronavirukseen, mistä kertoo taudin levinneisyys kesäaikana, jolloin kausivaihtelun piti hillitä tautia. Olen huolissani opetushenkilöstön jaksamisesta.
Kaikessa vimmatun virukseen liittyvässä olen usein ihmetellyt päättäjien epäloogisia perusteluja ja hitaita tai jopa olemattomia toimia.
Uusi lukuvuosi alkaa pian, mutta sen alkamisajankohta tuntuu tulleen yllätyksenä. Opetusministeri Li Andersson (vas.) on aiheellisesti huolissaan lapsista ja nuorista sekä heidän oppimisestaan kurimuksen keskellä. Huoli ei riitä, vaan tarvitaan määrätietoisia toimia – ja äkkiä!
On tärkeää, että lapset ja nuoret pääsevät kouluun. Sitä ennen olisi tärkeää kaksinkertaisesti rokottaa ne, jotka voidaan.
On tärkeää, että lapset ja nuoret saavat opetusta. Sitä ennen olisi tärkeää varmistaa, että opetusammattikunta on kykenevä työtään tekemään. Siis kaksinkertainen rokotus opettajillekin!
On tärkeää, että päiväkodit ja koulut toimivat. Kouluissa työskentelee opettavien aikuisten lisäksi lukuisia muitakin ammattilaisia: kaksinkertainen rokote heillekin!
Maskitettu tai etänä tapahtuva opetus lannistaa jokaisen koulutyötä tekevän. Kun rokotekattavuus oppilaiden, opiskelijoiden ja opetushenkilöstön osalta on kunnossa, voidaan kunnolliseen koulutyöhön palata. Nyt vaivanamme ei ole vain koronavirus, vaan sen herkästi, myös ulkotiloissa leviävä deltavariantti.
Jos aidosti halutaan huolehtia lasten ja nuorten oikeudesta oppimiseen, tulee määrätietoisemmin pitää huolta siitä, että opetushenkilöstö pystyy, jaksaa ja haluaa ammattiaan toteuttaa niin elokuussa, tulevana lukuvuonna kuin jatkossakin.
Tekstini on julkaistu myös Etelä-Suomen Sanomissa (1.8.2021) ja on luettavissa myös ESS:n verkkosivulta.