Sivistyslautakunnan opintomatka 21.–22.5.2026

Lahden sivistyslautakunnan opintomatka 21.–22.5. vei meidät pohtimaan yhtä sivistyspalveluiden keskeisimmistä kysymyksistä: miten koulu, varhaiskasvatus ja muut arjen palvelut voivat vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia, oppimista ja yhdenvertaisia mahdollisuuksia?
Ohjelmassa käsiteltiin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulua, varhaiskasvatuksen ja koulun kompensatorista roolia, segregaation ehkäisyä sekä kirjastojen merkitystä sosioekonomisesti haavoittuvilla alueilla. Tukholmassa tutustuimme lisäksi kaupungin koulujärjestelmään, kielitietoiseen SKUA-työhön ja Oxhagsskolanin arkeen Kistassa.
Matkan keskeisenä ajatuksena oli se, että lasten ja nuorten erilaiset lähtökohdat eivät saa määrittää heidän mahdollisuuksiaan oppia, kasvaa ja osallistua. Tähän tarvitaan laadukasta varhaiskasvatusta, vahvaa koulua, toimivia tukirakenteita, yhteisöllisyyttä ja palveluita, jotka helpottavat arkea.
Opintomatka tarjosi paljon ajateltavaa myös Lahden näkökulmasta. Matka vahvisti tuntumaa siitä, että Lahden sivistyspalveluissa tehdään merkityksellistä tulevaisuustyötä: rakennetaan hyvinvointia, ehkäistään eriarvoisuutta ja luodaan edellytyksiä hyvälle elämälle.
Kokosin matkasta viisi lyhyttä videonostoa someen. Ne ovat kootusti tässä:
1. Ensimmäinen opintomatkapäivä
2. Lautakunnan puheenjohtajiston tunnelmat heti kouluvierailun päätteeksi